Radni kapital
Pokazuje koliko je likvidne imovine na raspolaganju kako bi se održavalo i širilo
poslovanje.
Vrijeme je za planiranje
Poduzetnici koji ne planiraju ne znaju svoje ciljeve i smjernice. Pisani plan daje odgovore na pitanja gdje ste trenutačno, kamo želite stići i kako ćete to učiniti
Možda možete i otići spontano na godišnji odmor bez plana, ali ne možete bez plana voditi poslovanje. U nestabilnim i nepredvidivim vremenima većina ljudi svjesna je toga da je vrijeme dragocjenije od novca. Kako možete biti sigurni da je sav napor uložen u vaše poslovanje vrijedan vašeg vremena? Sjesti za stol i razmotriti izvještaj kako biste revidirali postignute brojke svakako je vrijedno vašeg vremena. Za to vam je potreban pisani plan. No, većina ga poduzetnika nema. Zašto?
Najveći je problem strah. Strah od predstavljanja krivog plana, strah da je plan nerealan, što će drugi reći i sl. To je pogrešno razmišljanje. Prihvatite to da ni jedan plan nije savršen nitočan. No, započnete li planirati svako tromjesečje, bit ćete pametniji. Jednog ćete dana razumjeti poslovni model koji će postati gotovo automatiziran. Krajnji će rezultat vašeg pothvata biti račun dobiti i gubitka ‒ planirano i ostvareno. Usporedbom plana i ostvarenja mijenja se izvještaj i više nije toliko važan ostvareni rezultat jer se on uspoređuje s očekivanjima. Osim toga, imate i indikatore koji vas upućuju na to zašto ste i kako ostvarili planirano i što donosi dobit.
Poduzeća koja ne planiraju ne znaju svoje ciljeve i smjernice. Često se umjesto ciljeva navode opisi poslova. Izostanak ciljeva tada je razumljiv jer su izostali vizija, misija i strateški ciljevi. Strateško i taktičko planiranje zadatak su visokog menadžmenta koji se zatim prenosi na niže razine. Niže razine planiraju operativno. Bez strateških ciljeva operativna razina ne zna jesu li njihovi ciljevi svrhoviti i kvalitetni, a tada izostaje motivacija i entuzijazam.
Uvođenjem planiranja potaknut će se promjene u:
Plan pomaže da se bolje pripremite za ekonomske krize, izazove i mogućnosti.
Planiranjem se odgovara na tri pitanja:
Planiranje je vrlo složen proces s mnogo mogućih pravaca i načina djelovanja. Zato su za nj potrebni vrijeme i resursi – ljudski i novčani.
Pri planiranju:
Kada planirate, budite konzervativni i na kraju razdoblja iznenadite sami sebe. Planirajte prihode što manje, a troškove što veće. Poduzetnici često upadnu u zamku i planiraju obrnuto.
Kontribucijska marža korisna je pri planiranju dobiti i važna je u izvještaju o dobiti sastavljenu na osnovi izravnih troškova. Kontribucijska marža naziva se još i granični dobitak, a to je iznos prihoda od prodaje koji ostaje poslije odbitka ukupnih varijabilnih troškova. Preostali iznos služi za pokriće fiksnih troškova i stvaranje dobiti.
Fiksni trošak trošak je koji se ne mijenja bez obzira na promjene u obujmu poslovanja (najamnina za poslovni prostor, plaće radnika u administraciji i sl)
Varijabilni trošak trošak je koji se mijenja kako se mijenja i obujam poslovanja (npr. troškovi materijala i struje rast će kako se povećava proizvodnja).
Točka pokrića točka je u kojoj je dobit jednaka nuli odnosno u njoj su ukupni prihodi jednaki ukupnim rashodima.
Pokazuje koliko je likvidne imovine na raspolaganju kako bi se održavalo i širilo
poslovanje.
U financijskom svijetu postoji zlatno financijsko pravilo: novac je kralj. Time se ističe važnost stabilna novčanog toka odnosno gotovine u poslovanju.
S ovim su proturječnim pitanjem neki poduzetnici upoznati. Nije nepoznata ni priča da je tvrtka ostvarila veliku dobit, a da se našla pred bankrotom.
Sve se metode poboljšanja novčanog toka odnose na potraživanja od kupaca, evo koje su to.
Ispravno upravljanje novcem je životno važna vještina koju nažalost ne učimo svi tijekom školovanja. Donosite li pogrešne financijske odluke u vezi s novcem koje mogu imati dalekosežne posljedice na vaš poslovni život? Odgovorite na 10 pitanja kviza i provjerite svoje znanje!
Započnite kviz