Kako se snaći u svijetu kredita
Nije važno poznavati sve vrste kredita i njihove posebnosti, ali je važno upoznati se s terminologijom koja se upotrebljava te detaljima na koje treba obratiti pozornost.
Prošla su vremena kad se financnijska industrija služila nerazumljivim riječima kako bi privukla ljude da kupe njihove proizvode i usluge. Danas klijenti traže jednostavna i razumljiva objašnjenja kad je novac posrijedi.
Bankari zaboravljaju da riječi koje oni svakodnevno izgovaraju osam sati na poslu nisu one kojima se služi većina drugih građana. Pronađu li na nekom izvještaju izraze poput „debit“ i „kredit“, bankaru će odmah biti jasno o čemu je riječ, no prosječni korisnik njihovih usluga može dvojiti: znači li „kredit“ da ja dugujem njima ili oni meni? Jednako tako, bankaru je odmah jasna razlika između tzv. charge, revolving ili debitne platne kartice, a u svakodnevnu je govoru za sve ostale građane to jednostavno – kreditna kartica.
Financijske institucije polako shvaćaju da im je prije svega u interesu podići razumijevanje između njihovih zaposlenika i korisnika njihovih usluga. Ako se štedišama ili korisnicima kredita polako i pobliže objasni značenje svakog izraza koji je svakodnevan u financijskim transakcijama, ali ne mora biti svakodnevan u životu štediše, bolje razumijevanje financijskih usluga smanjit će moguće sukobe u budućnosti i svakako će koristiti i jednima i drugima.
Financijski službenici izgovaraju komplicirane izraze ne razmišljajući da time zbunjuju svoje korisnike. Praksa naime pokazuje da takav pristup u dugom roku šteti i bankama i njihovim klijentima.
Nesporazumi lako mogu eskalirati u dugotrajne i skupe sudske procese (što nam najzornije pokazuje primjer kredita vezanih uz švicarske franke), a klijenti nerijetko mogu razočarani odlučiti promijeniti banku što u današnjem konkurentnom okružju uopće nije problem. Banka time gubi i na ugledu i na broju klijenata.
Razgovarajte samo s bankarom s kojim ste zadovoljni, a to znači da ga razumijete. Postoje bankari koji su spremni pomoći i nemojte gubiti vrijeme s nekim s kim se ne osjećate ugodno u razgovoru. Objasnite što želite i koja je vaša trenutačna financijska situacija, a pravi bankar prilagodit će kredit vašim potrebama. Pobrinite se da vam objasni sve troškove prije, ali i poslije odobravanja kredita, tako da točno znate što možete očekivati kad potpišete ugovor o kreditu.
Svaka je situacija drukčija, pa stvarno ne postoji popis zahtjeva koji odgovara svima. Najbolje je da se obratite osobnom bankaru ili bankaru kojega znate i u kojeg imate povjerenje. Ako ne poznajete ni jednog, raspitajte se među prijateljima i rodbinom.
Odnos koji imate s bankom i bankarom znatno utječe na uspjeh u dobivanju najboljih mogućih kreditnih uvjeta, ali i inače u financijskim poslovima važnim za osobne financije. Osnovna je pretpostavka kreditnog odnosa povjerenje. Kada razmišljaju o kreditu, mnogi se boje procesa dobivanja te im je najvažnije da im banka odobri kredit, a ne i da razumiju sve uvjete pod kojima su se zadužili.
Kada pristupate banci, bez obzira na omjer snaga i moći, morate znati da banka bez svojih klijenata ne može – stoga razgovarajte kao partner u tom odnosu, a ne kao neravnopravan klijent koji pošto-poto i što brže želi dobiti kredit.
Dobri klijenti, koji odgovorno upravljaju svojim osobnim financijama i redovito podmiruju svoje obveze zlata vrijede svakoj banci. Upravo zbog toga, često će bankari biti spremni ponuditi mnogo bolje uvjete onima koji imaju izvrsnu procijenjenu kreditnu sposobnost, a takvu priliku dobivate (i) ispravnim razgovorom sa svojim osobnim bankarom.
Važno je također biti siguran i jasan u vezi s pojedinostima onoga što tražite i što vam treba. Najgore je doći u banku s idejom da vam treba novca jer ga nemate dovoljno – takvim stavom dajete na znanje da ne znate upravljati svojim novcem i da ne znate kako ćete podmirivati i te nove obveze. Potrebno je biti i iskren jer sve ono što pokušavate sakriti pred vašim osobnim bankarom može vam na kraju štetiti – važno je ostvariti atmosferu povjerenja. Ne postoji idealan klijent i svaki donosi neki oblik rizika za financijsku instituciju – ali taj se rizik ispravnim kreditnim proizvodom može i umanjiti.
Postavljanje pitanja jedan je od ključnih elemenata dobrog razgovora, pa pitajte o svemu što teže razumijete ili ne razumijete, sve dok ne shvatite. Kasnije, kada potpišete ugovor, neće biti prilike za povlačenje.
Osim postavljanja pitanja, budite slobodni tražiti savjet – iako to treba uzeti s rezervom jer su osobni bankari samo prodavači raznih kreditno-ulagačkih proizvoda, a ne savjetnici. No stvorite li dugotrajan odnos povjerenja, vaš vam osobni bankar nikada neće savjetovati nešto što bi ugrozilo vašu financijsku poziciju. Postavljanje pitanja i želja za razumijevanjem svega što vam banka nudi vaše je potrošačko pravo i put do vašeg zadovoljstva.
Zahvaljujući novoj zakonskoj regulativi, građani koji danas uzimaju stambene kredite informiraniji su i zaštićeniji od onih koji su već kupili stanove na kredit. O tome pročitajte ovdje.
Nije važno poznavati sve vrste kredita i njihove posebnosti, ali je važno upoznati se s terminologijom koja se upotrebljava te detaljima na koje treba obratiti pozornost.
Ako namjeravate podnijeti zahtjev za kredit, postavite sami sebi ova pitanja i povećajte šanse da odobravanje kredita prođe glatko.
Ne troše više novca nego što si mogu priuštiti, izbjegavaju impulzivnu kupnju i redovito plaćaju sve svoje račune i kreditne obveze.
Njima se možete koristiti i ako na svojem računu nemate novaca - kupujete sada, a plaćate kasnije.
Ispravno upravljanje novcem je životno važna vještina koja se nažalost ne uči u školi, na fakultetu, ni u bračnim savjetovalištima. Donosite li pogrešne odluke u vezi s novcem koje mogu imati dalekosežne posljedice na vaš osobni, obiteljski i poslovni život? Odgovorite na 10 pitanja kviza i provjerite svoje znanje!
Započnite kviz